Cinta Allah atau cinta makhlukNya?


Allah S.W.T berfirman,
 “Perempuan yang jahat untuk lelaki yang jahat dan lelaki yang jahat untuk perempuan yang jahat, perempuan yang baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk perempuan yang baik.”
 (an-Nur':26)


Ringkas, inginkan yang baik, jadilah yang baik. Just that simple.

Tapi pernah tak kita muhasabah diri balik, apa tujuan sebenar kita jadi baik? Apa tujuan sebenar kita perbaiki diri? Sebab kita nak pasangan yang akan bersama kita nanti pun baik? Yup, betul. Tapi ingat, tu bukan tujuan utama kita, kan?

Saya takut, risau, sedih. Norma remaja kini, soal hati jadi topik utama. Makin lama, makin banyaklah keluar post-post berunsur nasihat yang terselit sedikit unsur keagamaan yang mengagung-agungkan cinta dalam Islam.



Semua ingin berubah. Untuk dapatkan zauj/zaujah yang soleh/solehah dan sepadan nanti.  Tapi akar pokoknya bertunjang ke mana?

Kita qiam selama ni sebab nak zauj yang selalu bangun qiam jugak ke?

Kita kekal dalam jalan dakwah ni sebab kita nak zauj yang bergerak dalam jalan dakwah ni jugak ke?

Kita kekalkan sebanyak mungkin amalan harian supaya Allah kurniakan kita zauj yang benar-benar mantap amalannya jugak ke?

Sedih, kasihan pada diri. Mana letaknya Allah dalam hati? *self-reflection

Saya akui, saya sendiri pernah berada dalam fasa ni. Tak dinafikan, fasa ni jugaklah jadi penyebab saya terleka sebentar sewaktu ketika  ‘dahulu’.  Dulu. Nasib baik sekarang dah reda. Fuuhh.

Punnn ada sahabat-sahabat yang meluahkan perasaan, mengatakan mereka ingin meng’upgrade’ diri atas sebab-sebab yang hanya fana. Melihat seseorang yang kita kagumi, tinggi ilmu agamanya, terpuji akhlaknya, terjaga ikhtilatnya, mendorong kita untuk meng’upgrade’ diri.

dulu suka baca sajak ni. lolz. -.-'

Tak salah.. Tak salah untuk menjadikan keadaan ini sebagai catalyst. Saya sendiri pun pernah berada dalam situasi ni. Tapi kita perlu luruskan kembali niat yang sepatutnya menjadi tunjang perubahan kita.

Cinta Allah itu luas, meliputi segala-galanya. Rugilah cinta Allah yang diberi jika tidak digenggam erat dihati. Dialah pemilik hati kita, kenapa perlu kita dahulukan makhlukNya dalam satu-satunya rongga yang ada dalam hati kita tu?

Tak rasa macam tipu diri sendiri ke bila kita buat sesuatu amalan tu sebab orang lain. Bukan sebab Allah? Malu kan? Malu pada Allah, malu pada diri sendiri. Ish ish ish.

Pegang dalam diri,

 “Pabila cinta Allah menguasai hati, nescaya tidakkan bercambah cinta pada insani..”

Apa kata kita kejar cinta Allah dulu, lepas tu Allah datangkanlah cinta yang dikejar-kejar tu. Jom kita ubah niat kita, kita lakukan semua tu untuk dapatkan redha Allah, cinta Allah tu sendiri! J


Salam Maal Hijrah 1433 - Jom sama-sama perbaiki diri dan kuatkan antara satu sama lain? [;
 *malu bila tengok balik post/status lama kat facebook. Apa dah aku buatt/merepek?? =.=*




5 comments:

Anonymous said...

Yep, niat yang paling utama. Untuk menuju Tuhan kah atau selain-Nya? May Allah bless. :D

Anonymous said...

tq ats prkongsian..mohon copy..tq..

nani said...

Epola is back! :)

bermakna post nih.. terima kasih untk nasihat awk.. :)

musheh said...

alhamdulillah,
sgt ouch jugak untuk saya ;p

haish, ape nk jadi laa kite ni,, jzkk aten sbb igt kan :)

TiM said...

erm.. sentap.

takpo deh, yg lepas tu inshaAllah akan jadi cerminan utk kita ukur perubahan kita. yg penting perubahan mesti ada, jgn dok kalut fikir salah yg dulu tapi still tak gerak untuk berubah

*okay..sentap lagi*