Lines, Vines and Trying Times..

Bismillah..

Alhamdulillah. Saya dah lepas ketiga-tiga tarikh penting dalam bulan April. Nak cerita pasal temuduga? Tak payahlah, dah ramai orang dok cita dalam blog depa. Tak mau cita lebih-lebih. Sikit-sikit sudah.

19 April

Interview maktab untuk subjek Biology. Awal-awal datang dah kena jawab soalan banyak-banyak. Jawab je lah kan. Habis je INSAK, terus dengan group interview. Saya dapat tajuk Semangat Patriotik. For the second session, i volunteered to kick-off. Orang cakap ada markah bonus untuk itu. Allahu'Alam. Habis je, terus untuk individual interview. Dan dan dan, saya sangat tak sangka panel-panel tu tak tanya pun pasal cikgu. ( Nak cakap langsung tak tu, tipulah kan) Tapi, sirius, dia banyak tanya saya pasal medic. Kita go on je lah kan~ 

Ada orang cakap, kalau kita just go with the flow apa yang panel tu cakap, awal-awal lagi dia dah reject! LOL!! Tak kesah lah. Tapi, saya rasa panel tu memang ikhlas bagi galakan pada saya. =)

Panel  : Fatin dapat tawaran mana-mana?
HF : Alhamdulillah, saya dapat MARA.
Panel : Kos apa? Medic?
HF : Ya, perubatan. ( sengih-sengih~)
Panel : Awak mintak Timur Tengah? Sayang nih, awak ada Bahasa Arab. 
HF : *smile*( saya tak bagitahu dia yang saya mintak perubatan biasa je sebenarnya. lolx.) Tapi saya tak aim sangat MARA cik. Susah, ramai sangat...
Panel : InsyaAllah boleh... Kalau tak dapat MARA, awak buat rayuan. Kalau tak dapat jugak, awak mintak dengan YIK, inshaAllah boleh. Belajar kat Timur Tengah dapat dua perkara.... bla3~
Panel 2 : Anak saya pon ada kat Mansourah. :)
(dalam hati ; erk, suggoh moleps pokcik nih. HAHA)

* The interview went smoothly*

Sebelum keluar bilik tu, saya sempat lagi mintak diorang tolong doakan saya untuk interview MARA. lolz. Panel tu senyum.. LEGA :)

21 April

Test JPJ. Hari terakhir kat litar. Sadis, sebab nanti takleh dah nak menggediks dengan kawan-kawan kat sana. HAHA. Masa kat jalanraya tu, saya dpt JPJ perempuan. Okay jea. Sape kate JPJ garang? Baek oh JPJ tu... Alhamdulillah. sekarang saya dah dapat lesen P . Akhirnyaaaa ;D

26 April

Uhuks. Hari yang menyebabkan saya takleh makan banyak-banyak. Takde seleralahh~ Semua dah tahu kot. Interview MARA tahun ni, tukar format. Takde dah individual interview. Kena buat spaghetti bridge dah pulak. Tapi, best! Sirius best! Dapat kawan baru, dapat kenal orang hebat-hebat pulak tu. :)


Tapi yang macam tak puasnye, sorang sekali je cakap. heh, = ='
Saya dapat soalan, "Who's the most effective leader of all? " Jawab je lahh :)
Susah kot sebab sorang sekali je panel bagi peluang cakap. Nak tak nak, kena pikir jawapan paling da bomb dan padat teros at the same time. Saya satu group dengan debaters kot. Straight A+++ pon ada. woho, memang boleh buat saya jadi down. Isk~ Eh, takpe. Mende dah lepas. Soalan pun dah jawab, tawakal je lah :)

KESIMPULAN

Dalam banyak-banyak event yang berlaku kejap je dalam sebulan ni. Saya belajar satu benda. 

Apapun yang kita dah target tak kiralah dari bayi, umur darjah 5 ke, ape ke. Kalau ITU semua tanpa keizinan Allah, benda tu takkan jadi. Susah, susah untuk terima kegagalan kalau kita sentiasa dapat apa yang kita inginkan. Kadang-kadang bukan semua yang kita nak, kita akan dapat. PASTI ada masanya dalam detik kehidupan kita, kita tak mampu untuk capai keinginan yang diimpikan.

Jujur saya katakan. Saya menyimpan impian untuk ke Ireland sejak saya kecik lagi. Tiap-tiap peristiwa yang akan berlaku dalam hidup saya, saya plan dari awal lagi. Semata-mata untuk mencapai impian saya yang satu tu. Dari UPSR, PMR dan SPM. Saya usahakan sampai dapat apa yang saya nak. DAN ya, RCS IRELAND termasuk dalam plan atas kertas yang saya tampal dalam bilik tu. Sampai sekarang ada. :)


Apapun, saya kena terima apa saja kemungkinan yang berlaku. Saya hanya merancang dan Allah yang tentukan. Doakan yang terbaik untuk saya. Tak kiralah apa pun yang akan terjadi, doakan itu yang terbaik untuk saya. Syukur alhamdulillah juga, Allah dah banyak sediakan yang terbaik untuk saya sepanjang 17 tahun saya hidup. Jadi, saya yakin, DIA juga dah tentukan yang terbaik untuk masa depan saya. InshaAllah, apa-apapun, niat kena betul :)

pstt ; TERIMA KASIH pada semua yang sentiasa kuatkan semangat saya dan sentiasa ada sewaktu saya perlukan kekuatan. Jujur, saya terharu. Sangat terharu dengan galakan dan sokongan anda semua :')

maka ; sekian.

11 comments:

Anonymous said...

hmm saya rase agak rajin la pule nk mengomen..komen sy NICE ur HANDWRITING [type je pon]..btw ada point disitu..and kene pula dgn aku..thanks..
PEOPLE PROPOSE, GOD DISPOSE ! =D

Unknown said...

selain doa dan usaha,
sokongan jugak diperlukan..kan??
semoga berjaya mencapai apa yang dihajati..:)

syafiqstatichot said...

usaha itu sangat penting.kadang2 kita usaha mungkin tidak berjaya seperti orang lain, namun kekuatan itu penting. jangan pernah ada erti putus asa dalam kamus hidup.

selain itu doa dan solat itu wajib. bukan penting lagi dah. WAJIB..haha

:)

syafiqstatichot said...

isyaallah akan diredhai oleh tuhan.. :)

Solihin Zubir said...

alhamdulillah... syukur dgn stiap kejayaan yg diperolehi..

gudluck! smoga lebih berjaya..
dan smoga impian ke ireland tercapai..
insyaAllah.. amin...

TrigYy said...

good luck la ye...

NIFA said...

@Anonymous
people propose, God dispose ^.^

NIFA said...

@diana
yupp, sokongan sangat2 diperlukan. terima kasih!

NIFA said...

@syafiqstatichot

inshaAllah, sy takkan bputus asa. saya tahu Allah bersama saya :)

NIFA said...

@Solihin Zubir
syukur dgn kjyaan diperolehi. terima kasih ingatkan saya! :D

NIFA said...

@TrigYy

thanks bro triggy :)